Tankeställare

Jag var på föräldramöte på förskolan tidigare i veckan. Dom tog bl.a upp att några barn hade upptäckt att man kan trycka pennor igenom hålen på en stol och dom barnen hade haft jättekul med det. Pedagogen som berättade det sa att ibland får man bita sig i tungan som vuxen, för som vuxen är ens första instinkt att säga nej, du får inte göra så, det blir ju pennor över hela golvet. Men för barnen så är det ju ett sätt att upptäcka. För dom är det ju nytt att det går att stoppa pennor igenom hålen och dom lär sig något av det. Där fick jag mig en tankeställare för det är nog ofta man säger nej bara för att det blir jobbigt för mig som förälder, trots att det inte är farligt eller så. Ett exempel är att Ebba gärna vill köra sin egen vagn hem från förskolan. Ibland får hon göra det, ibland säger jag nej. Varför säger jag nej? För att det tar 2 timmar att komma hem då och jag tycker att det är tråkigt. Men har vi bråttom hem? Nej, det är väldigt sällan vi har bråttom hem. 


Så varför ska hon inte få köra sin egen vagn? Övning har uppenbart gett färdighet för numera är hon duktig på det. Eller ja, så länge hon tittar framåt när hon går 😄 Där var min tankeställare, om det inte är farligt eller jätteäckligt så varför skulle hon inte få upptäcka världen på sitt eget sätt? Det betyder ju inte att hon ska få bete sig som ett monster, men hon ska få höra mindre av ordet nej. Vi är dock duktiga på att alltid förklara varför hon får ett nej, vi förbjuder inte henne att göra saker utan att förklara varför hon inte får göra det. Jag tror att det är viktigt för barn, man får ju inte glömma att dom faktiskt inte från början vet VARFÖR dom inte får klättra på borden eller springa runt på restaurangen. 

Överlag har jag sån tillit till personalen på förskolan. Dom verkar väldigt inriktade på just vad barnen vill. Dom kör olika projekt med barnen och nästa projekt drar dom igång i oktober och först tänkte jag att det är väl lite väl sent men sen förklarade dom att det är för att alla barn ska få möjlighet att påverka. Dom har väntat med projektet för att se vad barnen är intresserade av och denna gång blir det förmodligen upptäckande och experiment. I våras var deras projekt promenader och grön flagg. Väldigt bra! Funkar det så bra på alla förskolor? 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0